Byggeri og arbejdsmiljø: |
1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i
forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og
hensigtsmæssigt. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
2 Lærlingen kan ud fra identifikation og
beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper
for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og
-belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan
arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af
arbejdsmiljøorganisation og -aktører. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om
begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres,
forebygges og håndteres. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om
seksuel chikane. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
6 Lærlingen kan overholde gældende regler og
sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af
forskellige opmuringsmaterialer. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Puds og overfladebehandling: |
1 Lærlingen kan planlægge og vurdere
pudsearbejde og overfladebehandling, hensigtsmæssigt under hensyn til
tid, materialer, værktøj, arbejdsmiljø og håndtering af bygningsaffald. |
Avanceret |
5.H |
Fliseteknik: |
2 Lærlingen kan vurdere almindeligt forekommende underlags beskaffenhed forud for udførelse af flisearbejde på gulv og væg |
Avanceret |
4.H 5.H |
Gulvteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget gulvarbejde herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. |
Avanceret |
3.H 4.H 5.H |
Gulvteknik: |
7 Lærlingen kan vurdere, disponere og bearbejde gulvflader til brug for nedlægning af klinker og fliser. |
Avanceret |
1.H 3.H 4.H 5.H |
Tegning: |
2 Lærlingen forstår tegningens og skitsens funktion. |
Avanceret |
5.H |
Tegning: |
3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige
tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og
konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning,
snit og isometri. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
1 Lærlingen har kendskab til begreber og
metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser,
herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i
informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt
forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er
nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for
undervisningens mål. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav
til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en
computerarbejdsplads. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Projekt - murværk: |
1 Lærlingen kan udføre et projektarbejde
omhandlende mindst et af emnerne Dekorativt murværk, Gavle, gesimser -
renovering eller Murværk, overlukninger. |
Avanceret |
5.H Fo.Mur |
Projekt - murværk: |
2 Lærlingen kan udføre skriftlig dokumentation, fotodokumentation og praktisk opgave omhandlende et eller flere af emnerne. |
Avanceret |
5.H Fo.Mur |
Projekt - murværk: |
3 Lærlingen kan inddrage og redegøre for æstetiske overvejelser i forbindelse udførelsen af en projektopgave. |
Avanceret |
5.H Fo.Mur |
Projekt - murværk: |
4 Lærlingen kan selvstændigt designe,
planlægge, udføre og kvalitetssikre en projektopgave inden for særlig
dekorativt murværk. |
Avanceret |
5.H Fo.Mur |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: |
1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Flise |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: |
2 Lærlingen kan anvende designelementer og viden om design til udførelse af en projektopgave. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Flise |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: |
3 Lærlingen kan anvende innovative processer i udførelse af flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Flise |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: |
4 Lærlingen kan inddrage og redegøre for æstetiske overvejelser i forbindelse udførelsen af en projektopgave. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Flise |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: |
5 Lærlingen kan anvende innovative processer i udførelse af flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Flise |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: |
6 Lærlingen kan selvstændigt designe,
planlægge, udføre og kvalitetssikre en projektopgave inden for
flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Flise |
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: |
7x Lærlingen kan, på baggrund af viden om
konstruktioner og flisearbejde problemsætte, vurdere, formidle samt
vejlede kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt
samarbejde om design og konstruktion af innovativt flisearbejde i
forskellige bygningstyper. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Flise |
Projekt, restaurering og renovering: |
1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor restaurering og renovering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Restaurering |
Projekt, restaurering og renovering: |
2 Lærlingen kan anvende analyse- og dokumentationsmateriale til udførelse af en projektopgave. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Restaurering |
Projekt, restaurering og renovering: |
3 Redegøre for valg af materialer og teknikker i forbindelse med udførelsen af en projektopgave. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Restaurering |
Projekt, restaurering og renovering: |
4 Lærlingen kan redegøre for og anvende stilelementer i forbindelse med udførelsen af en projektopgave. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Restaurering |
Projekt, restaurering og renovering: |
5 Lærlingen kan medvirke til at fremme fagets udvikling inden for forvaltning af bygningskulturarven. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Restaurering |
Projekt, restaurering og renovering: |
6x På baggrund af viden om renovering og
restaurering af bygninger problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede
kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om
innovative løsninger ved renovering og restaureringsopgaver inden for
eksisterende bygninger. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Restaurering |
Afsl.prv: Murer: |
1 Afsl.prv: Murer, Murer |
Uden niveau |
5.H |
Afsl.prv: Murer: |
2 Teoretiskprøve |
Uden niveau |
5.H |
Afsl.prv: Murer: |
3 Praktiskprøve |
Uden niveau |
5.H |
Projekt og innovation, tagarbejde: |
1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave inden for tagarbejde, opmuring af gavle og skorstene. |
Avanceret |
5.H Fo.Tag |
Projekt og innovation, tagarbejde: |
2 Lærlingen kan anvende design elementer og viden om design til udførelse af en projektopgave. |
Avanceret |
5.H Fo.Tag |
Projekt og innovation, tagarbejde: |
3 Lærlingen kan anvende innovative processer under udførelsen af arbejde med tag, gavl og skorsten. |
Avanceret |
5.H Fo.Tag |
Projekt og innovation, tagarbejde: |
4 Lærlingen kan inddrage og redegøre for æstetiske overvejelser forbindelse med projektopgaven. |
Avanceret |
5.H Fo.Tag |
Projekt og innovation, tagarbejde: |
5 Lærlingen kan anvende innovative processer i udførelsen af tagarbejde, skorstens opbygning og gavl opbygning. |
Avanceret |
5.H Fo.Tag |
Projekt og innovation, tagarbejde: |
6 Lærlingen kan selvstændigt designe,
planlægge, udføre og kvalitetssikre en projektopgave inden for
tagarbejde, skorstens- og gavlarbejde. |
Avanceret |
5.H Fo.Tag |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor energirigtigt byggeri |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
2 Lærlingen kan anvende innovative processer til udførelsen af en projektopgave indenfor energirigtigt byggeri. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
3 Lærlingen kan anvende analyse- og dokumentationsmateriale til udførelse af en projektopgave |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
4 Lærlingen kan anvende energirigtige materialer og viden om løsninger til udførelse af en projektopgave |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
5 Lærlingen kan vælge og anvende digitale værktøjer i forbindelse med udarbejdelsen af en projektopgave |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
6 Lærlingen kan mundtligt fremlægge og redegøre for valgte løsninger af projektopgaven |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
7 Lærlingen kan redegøre for overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen af projektopgaven |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |
Projekt, energirenovering og -optimering: |
8x Lærlingen kan, på baggrund af viden
energirigtigt byggeri problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede
kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om
innovative energiløsninger ved en projektopgave inden for energirigtigt
byggeri. |
Avanceret / (x)Højniveau |
5.H Fo.Energi |