Kompetencemål hovedforløb Aug. 2024 - LUP 2025

Tilbage til Fagfordeling
Kompetencemål: 5. Hovedforløb
Byggeri og arbejdsmiljø: 1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og hensigtsmæssigt. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 2 Lærlingen kan ud fra identifikation og beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og -belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af arbejdsmiljøorganisation og -aktører. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres, forebygges og håndteres. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om seksuel chikane. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 6 Lærlingen kan overholde gældende regler og sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af forskellige opmuringsmaterialer. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Puds og overfladebehandling: 1 Lærlingen kan planlægge og vurdere pudsearbejde og overfladebehandling, hensigtsmæssigt under hensyn til tid, materialer, værktøj, arbejdsmiljø og håndtering af bygningsaffald. Avanceret 5.H
Fliseteknik: 2 Lærlingen kan vurdere almindeligt forekommende underlags beskaffenhed forud for udførelse af flisearbejde på gulv og væg Avanceret 4.H 5.H
Gulvteknik: 1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget gulvarbejde herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. Avanceret 3.H 4.H 5.H
Gulvteknik: 7 Lærlingen kan vurdere, disponere og bearbejde gulvflader til brug for nedlægning af klinker og fliser. Avanceret 1.H 3.H 4.H 5.H
Tegning: 2 Lærlingen forstår tegningens og skitsens funktion. Avanceret 5.H
Tegning: 3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning, snit og isometri. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 1 Lærlingen har kendskab til begreber og metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser, herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for undervisningens mål. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en computerarbejdsplads. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Projekt - murværk: 1 Lærlingen kan udføre et projektarbejde omhandlende mindst et af emnerne Dekorativt murværk, Gavle, gesimser - renovering eller Murværk, overlukninger. Avanceret 5.H Fo.Mur
Projekt - murværk: 2 Lærlingen kan udføre skriftlig dokumentation, fotodokumentation og praktisk opgave omhandlende et eller flere af emnerne. Avanceret 5.H Fo.Mur
Projekt - murværk: 3 Lærlingen kan inddrage og redegøre for æstetiske overvejelser i forbindelse udførelsen af en projektopgave. Avanceret 5.H Fo.Mur
Projekt - murværk: 4 Lærlingen kan selvstændigt designe, planlægge, udføre og kvalitetssikre en projektopgave inden for særlig dekorativt murværk. Avanceret 5.H Fo.Mur
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: 1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor flisearbejde på gulv og væg. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Flise
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: 2 Lærlingen kan anvende designelementer og viden om design til udførelse af en projektopgave. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Flise
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: 3 Lærlingen kan anvende innovative processer i udførelse af flisearbejde på gulv og væg. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Flise
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: 4 Lærlingen kan inddrage og redegøre for æstetiske overvejelser i forbindelse udførelsen af en projektopgave. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Flise
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: 5 Lærlingen kan anvende innovative processer i udførelse af flisearbejde på gulv og væg. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Flise
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: 6 Lærlingen kan selvstændigt designe, planlægge, udføre og kvalitetssikre en projektopgave inden for flisearbejde på gulv og væg. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Flise
Projekt og innovation, flisearbejde på væg og gulv: 7x Lærlingen kan, på baggrund af viden om konstruktioner og flisearbejde problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om design og konstruktion af innovativt flisearbejde i forskellige bygningstyper. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Flise
Projekt, restaurering og renovering: 1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor restaurering og renovering. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Restaurering
Projekt, restaurering og renovering: 2 Lærlingen kan anvende analyse- og dokumentationsmateriale til udførelse af en projektopgave. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Restaurering
Projekt, restaurering og renovering: 3 Redegøre for valg af materialer og teknikker i forbindelse med udførelsen af en projektopgave. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Restaurering
Projekt, restaurering og renovering: 4 Lærlingen kan redegøre for og anvende stilelementer i forbindelse med udførelsen af en projektopgave. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Restaurering
Projekt, restaurering og renovering: 5 Lærlingen kan medvirke til at fremme fagets udvikling inden for forvaltning af bygningskulturarven. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Restaurering
Projekt, restaurering og renovering: 6x På baggrund af viden om renovering og restaurering af bygninger problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om innovative løsninger ved renovering og restaureringsopgaver inden for eksisterende bygninger. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Restaurering
Afsl.prv: Murer: 1 Afsl.prv: Murer, Murer Uden niveau 5.H
Afsl.prv: Murer: 2 Teoretiskprøve Uden niveau 5.H
Afsl.prv: Murer: 3 Praktiskprøve Uden niveau 5.H
Projekt og innovation, tagarbejde: 1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave inden for tagarbejde, opmuring af gavle og skorstene. Avanceret 5.H Fo.Tag
Projekt og innovation, tagarbejde: 2 Lærlingen kan anvende design elementer og viden om design til udførelse af en projektopgave. Avanceret 5.H Fo.Tag
Projekt og innovation, tagarbejde: 3 Lærlingen kan anvende innovative processer under udførelsen af arbejde med tag, gavl og skorsten. Avanceret 5.H Fo.Tag
Projekt og innovation, tagarbejde: 4 Lærlingen kan inddrage og redegøre for æstetiske overvejelser forbindelse med projektopgaven. Avanceret 5.H Fo.Tag
Projekt og innovation, tagarbejde: 5 Lærlingen kan anvende innovative processer i udførelsen af tagarbejde, skorstens opbygning og gavl opbygning. Avanceret 5.H Fo.Tag
Projekt og innovation, tagarbejde: 6 Lærlingen kan selvstændigt designe, planlægge, udføre og kvalitetssikre en projektopgave inden for tagarbejde, skorstens- og gavlarbejde. Avanceret 5.H Fo.Tag
Projekt, energirenovering og -optimering: 1 Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere en projektopgave indenfor energirigtigt byggeri Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi
Projekt, energirenovering og -optimering: 2 Lærlingen kan anvende innovative processer til udførelsen af en projektopgave indenfor energirigtigt byggeri. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi
Projekt, energirenovering og -optimering: 3 Lærlingen kan anvende analyse- og dokumentationsmateriale til udførelse af en projektopgave Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi
Projekt, energirenovering og -optimering: 4 Lærlingen kan anvende energirigtige materialer og viden om løsninger til udførelse af en projektopgave Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi
Projekt, energirenovering og -optimering: 5 Lærlingen kan vælge og anvende digitale værktøjer i forbindelse med udarbejdelsen af en projektopgave Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi
Projekt, energirenovering og -optimering: 6 Lærlingen kan mundtligt fremlægge og redegøre for valgte løsninger af projektopgaven Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi
Projekt, energirenovering og -optimering: 7 Lærlingen kan redegøre for overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen af projektopgaven Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi
Projekt, energirenovering og -optimering: 8x Lærlingen kan, på baggrund af viden energirigtigt byggeri problemsætte, vurdere, formidle samt vejlede kunder, samarbejdspartnere og kollegaer i et tværfagligt samarbejde om innovative energiløsninger ved en projektopgave inden for energirigtigt byggeri. Avanceret / (x)Højniveau 5.H Fo.Energi

--  ©   Alle rettigheder tilhøre René Eriksen  --  Fri brug af materialet.  --  Materialet må ikke videresælges.  --