Byggeri og arbejdsmiljø: |
1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i
forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og
hensigtsmæssigt. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
2 Lærlingen kan ud fra identifikation og
beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper
for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og
-belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
3 Lærlingen har kendskab til korrekt håndtering
af farlige stoffer og materialer, herunder asbest samt brug af
substitution ud fra en risikovurdering. |
Rutineret |
4.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan
arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af
arbejdsmiljøorganisation og -aktører. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
5 Lærlingen kan bidrage til bestræbelserne på
at skabe det bedst mulige arbejdsmiljø gennem deltagelse i og
gennemførelse af arbejdspladsvurderinger (APV). |
Rutineret |
4.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om
begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres,
forebygges og håndteres. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om
seksuel chikane. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
6 Lærlingen kan overholde gældende regler og
sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af
forskellige opmuringsmaterialer. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
11 Lærlingen kan anvende afstivningsmetoder til brug for restaurerings- og renoveringsopgaver. |
Avanceret |
4.H |
Puds og overfladebehandling: |
2 Lærlingen kan udføre udkast og grovpuds,
under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af
forudgående behandling. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Puds og overfladebehandling: |
3 Udføre finpuds og filtsning under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Puds og overfladebehandling: |
4 Lærlingen kan udføre reparation af puds og overfladebehandling. |
Avanceret |
4.H |
Puds og overfladebehandling: |
5 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre
eget flisearbejde på gulv og væg, herunder inddrage hensyn til sikkerhed
og arbejdsmiljø. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
2 Lærlingen kan vurdere almindeligt forekommende underlags beskaffenhed forud for udførelse af flisearbejde på gulv og væg |
Avanceret |
4.H 5.H |
Fliseteknik: |
5 Lærlingen kan udføre vådrumssikring med egnede materialer efter gældende regler |
Avanceret |
3.H 4.H |
Fliseteknik: |
6 Lærlingen kan anvende egnet klæb og fugemateriale til udførelse af flisearbejde på gulv og væg |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
7 Lærlingen kan anvende almindeligt forekommende materialer af keramik, glas og natursten til brug for flise og gulvarbejde |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
8 Lærlingen kan udføre mindre formgivnings- og
designopgaver ved flisearbejde på gulv og væg ud fra tekniske og
æstetiske krav |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
9 Lærlingen kan anvende værktøj til
flisearbejde på gulv og væg samt skærende og slibende værktøj til
bearbejdning af fliser i keramik, glas og natursten |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Gulvteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget gulvarbejde herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. |
Avanceret |
3.H 4.H 5.H |
Gulvteknik: |
4 Lærlingen kan anvende materialer og værktøj til gulvarbejde samt udføre blanding af beton efter recept. |
Avanceret |
1.H 3.H 4.H |
Gulvteknik: |
5 Lærlingen kan planlægge og udføre eksempler på gulvopbygning med radonsikring og overgang til fundament. |
Avanceret |
3.H 4.H |
Gulvteknik: |
6 Lærlingen kan udføre slidlag med og uden fald. |
Avanceret |
1.H 3.H 4.H |
Gulvteknik: |
7 Lærlingen kan vurdere, disponere og bearbejde gulvflader til brug for nedlægning af klinker og fliser. |
Avanceret |
1.H 3.H 4.H 5.H |
Gulvteknik: |
9 Lærlingen kan udføre reparation af nye og gamle gulve, herunder reetablering af områder med vådrumssikring. |
Avanceret |
3.H 4.H |
Tagarbejde: |
1 Lærlingen kan planlægge og vurdere tagarbejde
hensigtsmæssigt under hensyn til tid, materialer, værktøj, arbejdsmiljø
og håndtering af bygningsaffald. |
Rutineret |
4.H |
Tagarbejde: |
2 Lærlingen har kendskab til retningslinjer for tage oplagt med forskellige tagstensprodukter. |
Rutineret |
4.H |
Tagarbejde: |
3 Lærlingen har kendskab til tagkonstruktionens
forankring, taghældningens betydning for tæthed og nødvendigheden af
ventilation af tagrummet. |
Rutineret |
4.H |
Tagarbejde: |
4 Lærlingen kan vurdere sikkerhedsforskrifterne ved tagarbejde. |
Rutineret |
4.H |
Tagarbejde: |
5 Lærlingen kan udføre oplægning af tag,
rygning med og uden mørtel, grat og skotrende efter gældende anvisning,
idet der arbejdes med udmåling af dækbredde, lægteafstand, oplægning og
binding. Arbejdet udføres med gængs hugge-, klippe- og skæreværktøj. |
Rutineret |
4.H |
Tagarbejde: |
6 Lærlingen kan kvalitetssikre eget arbejde. |
Rutineret |
4.H |
Tegning: |
1 Lærlingen kan vurdere og bearbejde almindeligt forekommende tegningsmateriale og arbejdsbeskrivelser. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Tegning: |
3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige
tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og
konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning,
snit og isometri. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Tegning: |
4 Lærlingen kan udføre tegninger ved anvendelse af digitale tegne programmer. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Digitalt byggeri 1: |
1 Lærlingen har kendskab til begreber og
metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser,
herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i
informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt
forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
5 Lærlingen har kendskab til datalovgivningen og registerloven. |
Rutineret |
4.H |
Digitalt byggeri 1: |
6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er
nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for
undervisningens mål. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav
til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en
computerarbejdsplads. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Farlige stoffer i byggebranchen - Fortidens synder: |
1 Lærlingen kan: I arbejdet på byggepladser anvende kendskab til farlige byggematerialer såsom asbest, PCB, bly, klorerede
paraffiner og forurenet jord samt hvor og hvornår de har været anvendt i den danske bygningsmasse. |
Uden niveau |
4.H |
Farlige stoffer i byggebranchen - Fortidens synder: |
2 Identificere farlige byggematerialer ved renovering ud fra udseende, typisk anvendelsesperiode og bygningens historik. |
Uden niveau |
4.H |
Farlige stoffer i byggebranchen - Fortidens synder: |
3 Medvirke ved kortlægning af omfanget af farlige byggematerialer ud fra kendskab til gennemførte forundersøgelser. |
Uden niveau |
4.H |
Farlige stoffer i byggebranchen - Fortidens synder: |
4 Planlægge og udføre arbejdet efter gældende regler under hensyn til arbejdsmiljø og sikkerhed samt relevante vejledninger
og anvisninger. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
1 Lærlingen kan udføre arbejdet med epoxy og
isocyanater sundheds- og sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt i forhold
til sig selv og sine omgivelser. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
2 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne sikre, at
arbejdet med epoxy og isocyanater følger Arbejdstilsynets gældende
vejledningsmateriale for arbejde med stoffer og materialer samt arbejde
med epoxy og isocyanater, indtil stofferne og materialerne er udhærdede
og faren for sundhedsfarlige påvirkninger er ophørt · vælge og anvende
de rigtige værnemidler og evt. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
3 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne vælge og
anvende de rigtige værnemidler og evt. andre sikkerhedsforanstaltninger
ved hjælp af blandet andet brugsanvisning, sikkerhedsdatablade og evt. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
4 Lærlingen skal ved udføresel af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne påføre og
aftage samt anvende personlige værnemidler, herunder handsker,
åndedrætsværn og arbejdsdragter på en sådan måde, at hud og hænder samt
omgivelser ikke bliver forurenet med epoxy og isocyanater og luftveje
ikke bliver udsat for aerosoler, gasser og dampe. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
5 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne identificere
sundhedsrisici i forbindelse med arbejdets udførelse. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
6 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne udvise
kendskab til arbejdsmiljølovgivningens generelle
forebyggelsesprincipper, herunder indsigt i substitutionsprincippet og
dets anvendelse. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
7 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne identificere
arbejdssituationer der er omfattet af forbud, herunder skal kursisten
have kendskab til forbuddet mod at sprøjtepåføre epoxy og isocyanater
uden for sprøjtekabiner olign. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
8 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne sikre sig,
at der er opsat advarselstavle og evt. anden signalgivning imens
arbejdsopgaverne udføres. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
9 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne sørge for,
at andre beskæftigede end de, der udfører arbejdet med stofferne og
materialerne, ikke opholder sig så nær arbejdet, at de kan blive udsat
for sundhedsfarlig påvirkning. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
10 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne anvende
hygiejniske forholdsregler og velfærdsforanstaltninger korrekt i
forbindelse med arbejdets udførelse. |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
11 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne være i stand
til at yde førstehjælp og akut uheldshåndtering ved kontakt med epoxy
og isocyanater, herunder bruge nødbruser og øjenskylleudstyr |
Uden niveau |
4.H |
Pers. sikkerhed v arbejde med epoxy og isocyanater: |
12 Lærlingen skal ved udførelse af
arbejdsopgaver, hvori der indgår epoxy og isocyanater kunne håndtere
farligt affald, herunder bortskaffe brugt emballage, handsker og dragter
sikkerheds-, sundheds-og miljømæssigt forsvarligt, så ingen kan få
rester af ikke fuldt udhærdet epoxy og isocyanater på hud og hænder. |
Uden niveau |
4.H |
Gavle og gesimser - renovering: |
1 Lærlingen kan beskrive og udføre gavl og gesimskonstruktioner. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Gavle og gesimser - renovering: |
2 Lærlingen kan planlægge, designe og udføre gavl- og gesimskonstruktioner. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Gavle og gesimser - renovering: |
3 Lærlingen kan planlægge og udføre understøtning, gennembrydning for etablering af åbninger i murværk. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Gavle og gesimser - renovering: |
4 Lærlingen kan redegøre for korrekt udførte gavlkonstruktioner, herunder hensyntagen til vindpåvirkning. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Gavle og gesimser - renovering: |
5 Lærlingen kan udføre murede gesimser for stråtag. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Gavle og gesimser - renovering: |
6 Lærlingen kan redegøre for de særlige forhold
der gør sig gældende ved valg, udførelse og anvendelse af tagsten og
mursten i forbindelse med gesimser, gavle og renovering. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Gavle og gesimser - renovering: |
7 Anvende og tildanne materialer ved alt
forekommende arbejde med gesimser, gavle og renovering, samt redegøre
for materialeegenskaber i forbindelse med udførelsen. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Murværk - overlukninger: |
1 Lærlingen kan konstruere, og udføre
overlukninger udført som stik- eller bueskonstruktioner under
hensyntagen til murerfagets traditioner. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Murværk - overlukninger: |
2 Lærlingen kan planlægge arbejdet med
overlukninger, således at det sker under overholdelse af de gældende
arbejdsmiljømæssige regler. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Murværk - overlukninger: |
3 Lærlingen kan udføre murværk som konsolophængt murværk. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Murværk - overlukninger: |
4 Lærlingen har kendskab til de specielle konstruktionsmæssige forhold der er gældende for konsolophængt murværk. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Murværk - overlukninger: |
5 Lærlingen dokumenterer viden om korrekt fugtsikring over åbninger. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Murværk - overlukninger: |
6 Lærlingen kan udføre konstruktioner, som i
særlig grad inddrager designet og det tekniske element, herunder at
redegøre for de æstetiske overvejelser i forbindelse med udførelsen af
overlukninger. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Murværk - overlukninger: |
7 Lærlingen kan, ud fra vurdering af materiale
og opgave, vælge og anvende skærende værktøj, samt opdatere sin viden om
værktøj, dets begrænsninger og muligheder. |
Avanceret |
4.H Fo.Mur |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
1 Lærlingen kan anvende og tildanne materialer ved alt forekommende arbejde med keramiske fliser på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
2 Lærlingen kan redegøre for materialers
egenskaber og anvendelse i forbindelse med udførelsen af flisearbejde
med keramiske fliser. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
3 Lærlingen kan redegøre for almindeligt forekommende naturstens materialeegenskaber. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
4 Lærlingen kan udvælge og anvende underlag, klæbere og fugemørtler i forhold til en given natursten. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
5 Lærlingen kan udføre almindeligt forekommende arbejde i fliser af natursten. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
6 Lærlingen kan udføre overfladebehandling af
naturstensarbejde med egnede plejemidler og vejlede i vedligeholdelse af
flader af natursten. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
7 Lærlingen kan redegøre for forhold i forbindelse med planlægning og kvalitetssikring af naturstensarbejder på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliseteknik, materialer og natursten: |
8x Lærlingen kan anvende viden om anbefalinger og lovgivning til rådgivning af kunder inden for valg af overflader i vådrum. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
1 Lærlingen kan redegøre for aktuelle
strømninger i stil og produktudvalg der har betydning for arbejdet med
fliser og vådrum. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
2 Lærlingen kan opmåle og disponere gulv- og vægfelter som indeholder designelementer. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
3 Lærlingen kan udføre avancerede geometriske figurer til brug for flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
4 Lærlingen kan, ud fra tekniske og æstetiske
overvejelser, anvende specialprodukter, designkomponenter og tilbehør
til udførelse af flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
5 Lærlingen kan udvælge, anvende og
vedligeholde specialværktøj, herunder skærende og slibende værktøj til
flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
6 Lærlingen kan redegøre for sikkerhed og arbejdsmiljøkrav i forbindelse med anvendelsen af slibende og skærende værktøj. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
7 Lærlingen kan, ud fra vurdering af materiale og opgave, vælge og anvende skærende og slibende specialværktøj. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
8x Lærlingen kan fremkomme med og udføre
begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocesser og værktøjer
inden for flisearbejde på væg og gulv. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Fliser, design og værktøj: |
9x Lærlingen kan, på baggrund af viden om
bygningskultur, æstetik og design udføre, formidle og vejlede omkring
innovative designløsninger inden for flisearbejde. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Flise |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
1 Lærlingen kan genkende og redegøre for, stilperioder i udformningen af overlukninger, gesimser og facadeudsmykning |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
2 Lærlingen kan udvælge og anvende mørteltyper til overlukninger, gesimser og facadeudsmykning |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
3 Lærlingen kan redegøre for funktion og konstruktiv opbygning af gesims og overlukninger |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
4 Lærlingen kan udføre opmåling, opmuring og trækning af gesims |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
5 Lærlingen kan vælge materialer, værktøj og teknik til reparation af muret og trukket gesims |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
6 Lærlingen kan udmåle, konstruere og opstille skabeloner til brug for murede overlukninger |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
7 Lærlingen kan udføre almindeligt forekommende murede overlukninger |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
8 Lærlingen kan vælge materialer, værktøj og teknik til reparation af udsmykning med tegl og puds |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Overlukninger, gesims og facadeudsmykning: |
9x Lærlingen kan planlægge, udføre og evaluere elementer af en facaderenovering og argumentere for faglige valg med
udgangspunkt i beregninger, stilperioder og bygningsarv |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
1 Lærlingen kan redegøre for metoder til fugtmåling i murværkskonstruktioner |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
2 Lærlingen kan vurdere bæredygtigheden af et givent underlag for efterfølgende overfladebehandling |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
3 Lærlingen kan udføre puds på væg og loft med traditionel opbygning af udkast, grov- og finpuds, ved renoverings og
restaureringsopgaver |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
4 Lærlingen kan udføre vandskuring, sækkeskuring, berapning og kalkning. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
5 Lærlingen kan udføre overfladebehandling med fabriksfremstillede pudssystemer. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
6 Lærlingen kan blande og anvende indfarvede mørtler. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
7 Lærlingen kan udvælge og blande mørtler til brug for restaurering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
8 Lærlingen kan vælge fuge ud fra tekniske, bygningskulturelle og æstetiske betragtninger. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
9 Lærlingen kan udføre fugearbejde i forbindelse med restaurering eller renovering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
10x Lærlingen kan fremkomme med og udføre
begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocesser, værktøjer og
materialer inden for puds- og fugearbejder. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Puds, overfladebehandling og fuge: |
11x Lærlingen kan vurdere og formidle problemer
vedr. overflader og puds samt fremkomme med begrundede løsninger til
kunder, samarbejdspartnere og kollegaer. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Restaurering |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
1 Lærlingen kan udføre tagarbejde i henhold til gældende lovgivning. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
2 Lærlingen kan redegøre for valg af tagstenstype til en given tagflade. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
3 Lærlingen kan udføre tagdækning ved skotrender, grater og rygninger med og uden mørtel. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
4 Lærlingen kan udføre tagdækning på tagflader med alle former tagsten. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
5 Lærlingen kan udføre tagdækning ved skotrender, grater og rygninger med og uden mørtel. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
6 Lærlingen kan anvende og tildanne materialer
ved alt forekommende arbejde med tag, gavle, og skorstene, samt redegøre
for materialeegenskaber i forbindelse med udførelsen. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
7 Lærlingen kan planlægge, udføre, opmåle
oplægning af tag, opmuring af skorstene og gavle, herunder valg af egnet
undertag samt brandsektionering. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Oplægning af tegl og betontagsten: |
8 Lærlingen kan redegøre for særlige krav og udføre opsætning ved brugen af et tagstillads. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
1 Elev kan planlægge og udmåle opmuring af skorsten og gavle i forbindelse med tagarbejde. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
2 Lærlingen kan opmure gavle og skorstene efter fra gældende regler og anvisninger. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
3 Lærlingen kan mure brandkam iht. gældende regler og anvisninger. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
4 Lærlingen kan udføre alle former reparationsarbejde i forbindelse med tag, gavle og skorstensarbejde. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
5 Lærlingen kan kvalitetssikre eget arbejde. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
6 Lærlingen kan anvende alle former klippe og skæremaskiner, både udførsel og sikkerhedsmæssigt iht. regler anvisninger. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
7 Lærlingen kan håndtere bygningsaffald og affaldssortering. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
8 Lærlingen kan renovere og reparere undertage samt tagbelægninger, skorstene og gavle efter gældende regler. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
9 Lærlingen kan udføre kvalitetssikring ud fra givne krav. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Tagarbejde, opmuring af skorsten og gavl: |
10 Lærlingen kan overholde gældende sikkerhedsforskrifter samt lov og miljø krav ved udførelse af tagarbejde. |
Avanceret |
4.H Fo.Tag |
Energi - konstruktioner: |
1 Lærlingen kan redegøre for konstruktionssammensætninger, der anvendes til energirenovering og energioptimering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
2 Lærlingen kan redegøre for faktorer som har
indflydelse på bygningskonstruktioners holdbarhed i forhold til levetid
og pris. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
3 Lærlingen kan redegøre for faktorer som har indflydelse på en given konstruktions pris. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
4 Lærlingen kan deltage ved udførelsen af almindeligt forekommende og tværfaglige konstruktionsløsninger. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
5 Lærlingen kan vurdere energirigtige konstruktioners bygbarhed i forhold til eget fagområde. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
6 Lærlingen kan vurdere energirigtige konstruktioners bygbarhed i forhold til eget fagområde. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
7 Lærlingen kan redegøre for ændringer i konstruktioners fysiske rammer ved almindeligt forekommende energirenoveringer. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
8 Lærlingen kan redegøre for de særlige forhold
i forbindelse med planlægning og kvalitetssikring af energirenovering
og energioptimering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
9 Udføre energirenovering med energireducerende konstruktioner i klimaskærm, terrændæk, fundament og tagkonstruktion. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - konstruktioner: |
10x Lærlingen kan fremkomme med og udføre
begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocesser og værktøjer
inden for energirenovering med energireducerende konstruktioner. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
1 Lærlingen kan redegøre for almindeligt forekommende materialers egenskaber i forhold til energi. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
2 Lærlingen kan anvende og sammenbygge materialer ved almindeligt forekommende arbejde med energioptimering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
4 Lærlingen kan følge producentanvisninger og
udføre indmuring, klæbning, limning og montage af teglprodukter i
energirigtige konstruktioner. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
5 Lærlingen kan redegøre for procedure ved montage af isoleringsprodukter i energirigtige konstruktioner. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
3 Lærlingen kan, ud fra tekniske og æstetiske
overvejelser, anvende specialprodukter, designkomponenter og tilbehør
til udførelse af energirenovering og -optimering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
6 Lærlingen kan udvælge, anvende og vedligeholde specialværktøj til brug for energirigtigt byggeri. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
7 Kan søge informationer om intelligente byggematerialer, der anvendes til energioptimering og renovering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
8 Lærlingen kan redegøre for sikkerhed og
arbejdsmiljøkrav i forbindelse med anvendelsen af valgte materialer til
energirenovering og optimering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |
Energi - materialer: |
9x Lærlingen kan, på baggrund af beregninger af
bygningers energiforbrug formidle og vejlede kunder og
samarbejdspartnere om energirigtige byggeløsninger og fremkomme med
begrundede forslag til materialevalg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
4.H Fo.Energi |