Byggeri og bæredygtigt samfund: |
1 Lærlingen har forståelse for de officielle
definitioner for bæredygtigt byggeri i Danmark, byggeriets bidrag til
Danmarks CO2 regnskab og FN's verdensmål i hovedtræk. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og bæredygtigt samfund: |
2 Lærlingen har kendskab til begrebet greenwashing. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og bæredygtigt samfund: |
3 Lærlingen har kendskab til de klimapolitiske mål, og hvilken betydning de har for byggeriet nu og i fremtiden. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og bæredygtigt samfund: |
4 Lærlingen kan gengive enkle eksempler på,
hvilken betydning de sociale, politiske og teknologiske kræfter har for
den aktuelle udvikling i bygge- og anlægsbranchen. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og bæredygtigt samfund: |
5 Lærlingen har kendskab til konkrete eksempler på bæredygtigt byggeri og anlæg i det omgivende samfund. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og bæredygtigt samfund: |
6 Lærlingen har kendskab til samarbejdsformer i virksomheden og på byggepladsen, herunder LEAN/Trimmet byggeri. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og bæredygtigt samfund: |
7 Lærlingen har kendskab til den danske model,
herunder overenskomster, det fagretslige system samt mulighederne for
efteruddannelse og livslang læring. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og bæredygtigt samfund: |
8 Lærlingen har kendskab til rettigheder og pligter i en uddannelses- og ansættelsesretslig sammenhæng. |
Rutineret |
3.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i
forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og
hensigtsmæssigt. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
2 Lærlingen kan ud fra identifikation og
beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper
for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og
-belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan
arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af
arbejdsmiljøorganisation og -aktører. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om
begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres,
forebygges og håndteres. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om
seksuel chikane. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
6 Lærlingen kan overholde gældende regler og
sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af
forskellige opmuringsmaterialer. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Puds og overfladebehandling: |
2 Lærlingen kan udføre udkast og grovpuds,
under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af
forudgående behandling. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Puds og overfladebehandling: |
3 Udføre finpuds og filtsning under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Puds og overfladebehandling: |
5 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre
eget flisearbejde på gulv og væg, herunder inddrage hensyn til sikkerhed
og arbejdsmiljø. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
3 Lærlingen kan udføre grundlæggende opmåling og opdeling af vægfelter til almindeligt forekommende flisearbejde |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H |
Fliseteknik: |
4 Lærlingen kan anvende grundlæggende
matematik, herunder beregne og konstruere vinkler samt geometriske
figurer, til brug for opsætning af fliser, friser og dekorationer |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H |
Fliseteknik: |
5 Lærlingen kan udføre vådrumssikring med egnede materialer efter gældende regler |
Avanceret |
3.H 4.H |
Fliseteknik: |
6 Lærlingen kan anvende egnet klæb og fugemateriale til udførelse af flisearbejde på gulv og væg |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
7 Lærlingen kan anvende almindeligt forekommende materialer af keramik, glas og natursten til brug for flise og gulvarbejde |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
8 Lærlingen kan udføre mindre formgivnings- og
designopgaver ved flisearbejde på gulv og væg ud fra tekniske og
æstetiske krav |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
9 Lærlingen kan anvende værktøj til
flisearbejde på gulv og væg samt skærende og slibende værktøj til
bearbejdning af fliser i keramik, glas og natursten |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
10 Lærlingen kan udføre reparation af nye og gamle flise- og klinkeoverflader, herunder områder med vådrumssikring |
Avanceret |
3.H |
Gulvteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget gulvarbejde herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. |
Avanceret |
3.H 4.H 5.H |
Gulvteknik: |
2 Lærlingen kan udføre afsætning og nivellering til brug for gulvarbejde. |
Avanceret |
3.H |
Gulvteknik: |
3 Lærlingen kan udføre opsætning af
forskalling, armering, støbning og færdiggørelse af vådrumsbund efter
gældende anvisning. |
Avanceret |
3.H |
Gulvteknik: |
4 Lærlingen kan anvende materialer og værktøj til gulvarbejde samt udføre blanding af beton efter recept. |
Avanceret |
1.H 3.H 4.H |
Gulvteknik: |
5 Lærlingen kan planlægge og udføre eksempler på gulvopbygning med radonsikring og overgang til fundament. |
Avanceret |
3.H 4.H |
Gulvteknik: |
6 Lærlingen kan udføre slidlag med og uden fald. |
Avanceret |
1.H 3.H 4.H |
Gulvteknik: |
7 Lærlingen kan vurdere, disponere og bearbejde gulvflader til brug for nedlægning af klinker og fliser. |
Avanceret |
1.H 3.H 4.H 5.H |
Gulvteknik: |
9 Lærlingen kan udføre reparation af nye og gamle gulve, herunder reetablering af områder med vådrumssikring. |
Avanceret |
3.H 4.H |
Tegning: |
1 Lærlingen kan vurdere og bearbejde almindeligt forekommende tegningsmateriale og arbejdsbeskrivelser. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Tegning: |
3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige
tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og
konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning,
snit og isometri. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Tegning: |
4 Lærlingen kan udføre tegninger ved anvendelse af digitale tegne programmer. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Digitalt byggeri 1: |
1 Lærlingen har kendskab til begreber og
metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser,
herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i
informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt
forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er
nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for
undervisningens mål. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav
til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en
computerarbejdsplads. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Systemstillads - jf. AT's uddannelseskrav: |
1 Lærlingen kan efter endt uddannelse
selvstændigt og i samarbejde med andre opstille, ændre og nedtage
ramme-, enkeltsøjle og rulle- og bukkestilladser, således at Lærlingen
kan arbejde med alle systemstilladser omfattet af uddannelseskravet i
henhold til Arbejdstilsynets aktuelle gældende regler og bekendtgørelse
om arbejde med systemstilladser højere end 3 meter. Stilladsarbejdet
omfatter stilladsopstilling, som den fremgår af leverandørens
brugervejledning og branchevejleding "Standardblade for Stilladser". |
Avanceret |
3.H |
Systemstillads - jf. AT's uddannelseskrav: |
2 Lærlingen kan montere portalrammer, skærme,
net, presenninger, konsoller, skakte, gitter, dragere, blindrum, elhejs,
udvendige opgange, rør og koblinger samt redegøre for de
foranstaltninger, der skal træffes. |
Avanceret |
3.H |
Murværk som dekoration: |
1 Lærlingen kan identificere og beskrive murværk som dekorativt element igennem tiderne. |
Avanceret |
3.H Fo.Mur |
Murværk som dekoration: |
2 Lærlingen kan planlægge, designe og udføre et murværk som kan betegnes som dekorativt murværk. |
Avanceret |
3.H Fo.Mur |
Murværk som dekoration: |
3 Lærlingen kan bruge CAD program i designprocessen. |
Avanceret |
3.H Fo.Mur |
Murværk som dekoration: |
4 Lærlingen kan konstruere mursten til smighjørner, samt udføre disse. |
Avanceret |
3.H Fo.Mur |
Murværk som dekoration: |
5 Lærlingen kan anlægge og udføre rundt murværk. |
Avanceret |
3.H Fo.Mur |
Murværk som dekoration: |
6 Lærlingen kan udføre transparent murværk. |
Avanceret |
3.H Fo.Mur |
Murværk som dekoration: |
7 Lærlingen kan udføre kvalitetssikring af
proces og produkt under modtagelse, udførelse og ved aflevering af
særlig dekorativt murværk. |
Avanceret |
3.H Fo.Mur |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
1 Lærlingen kan redegøre for konstruktioner og underlagsopbygningers betydning for udførelsen af flisearbejde. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
2 Lærlingen kan redegøre for den betydning, afløb og installationer har for udførelsen af flise- og vådrumsarbejde. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
3 Lærlingen kan redegøre for arbejdsprocesser i
forbindelse med udførelse af fliser på gulv og væg i særligt belastede
vådrumskonstruktioner. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
4 Lærlingen kan udføre underlag til flisearbejde på gulv og væg. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
5 Lærlingen kan udføre renovering af underlag
forud for reparation af nye og gamle flise- og klinkeoverflader,
herunder områder med vådrumssikring. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
6 Lærlingen kan udføre kvalitetssikring af
proces og produkt under modtagelse, udførelse og ved aflevering af flise
og.vådrumsarbejde. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
7x Lærlingen kan med baggrund i viden om
basiskonstruktioner planlægge, gennemføre og evaluere det samlede
projekts udførelse. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
8x Lærlingen kan udføre og vurdere
konstruktions- og underlagsopbygninger med henblik på at
udvikle/forbedre helhedsorienterede løsninger. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: |
9x Lærlingen kan argumentere for og formidle projektets samlede processer og fremkomme med forslag til ændringer heri. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Flise |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
1 Lærlingen kan redegøre for stilperiodernes særlige kendetegn og konstruktioner. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
2 Lærlingen kan redegøre for den betydning
arkitektoniske og æstetiske hensyn har for udførelsen af restaurerings-
og renoveringsopgaver. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
3 Lærlingen kan redegøre for analyse og
dokumentation, som ligger til grund for udførelse af vedligeholdelse og
restaurering af bygningskulturarven. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
4 Lærlingen kan vælge materialer og teknikker til at udføre mindre opgaver i forbindelse med restaurering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
5 Lærlingen kan vælge materialer og teknikker til at udføre mindre opgaver i forbindelse med renovering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
6 Lærlingen kan udføre eksempler på stilelementer. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
7 Lærlingen kan redegøre for forhold omkring sikkerhed og arbejdsmiljø ved restaurerings- og renoveringsopgaver. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
8x Lærlingen kan, på baggrund af viden om
stilperioder og bygningskulturarv at planlægge, gennemføre og evaluere
mindre opgaver i forbindelse med renovering og restaurering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Stilarter, æstetik og konstruktioner: |
9x Lærlingen kan, med udgangspunkt i en mindre
restaureringsopgave og på baggrund af viden om arbejdsteknikker og
-principper at fremkomme med begrundede forslag til forbedringer af
arbejdsprocessen. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Restaurering |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
1 Lærlingen kan vurdere, om taghældningen er egnet til et givent produkt. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
2 Lærlingen kan udmåle dækbredde og dæklængde iht. tagstensfabrikantens anvisninger. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
3 Lærlingen har kendskab tilbinding og lovgivning om binding af tagsten. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
4 Lærlingen kan vurdere anvendelse af teglstenstyper i forbindelse med solenergi. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
5 Lærlingen har kendskab til tagstenens benævnelser og forklare benævnelsernes anvendelse. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
6 Lærlingen kan planlægge og udmåle oplægning af tagsten, med og uden mørtel ved grater, skotrender og rygninger. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
7 Lærlingen kan vurdere om undertage er egnede og tætte i henhold til regler og lovgivning. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
8 Lærlingen kan tilrettelægge
arbejdsprocesserne i forbindelse med modtagelse af materialer til
tagarbejde herunder modtagekontrol, proceskontrol og slutkontrol. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
9 Lærlingen kan redegøre for tagets histeorie
og funktion som klimaskærm, herunder opbygning af tag og undertage, samt
konstruktive krav. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
10 Lærlingen kan ud fra en selvstændig
vurdering, vælge den mest hensigtsmæssige tagtype i overensstemmelse med
spær typer og stilarter. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: |
11 Lærlingen kan måle og planlægge oplægning af
tag, opmuring af gavle og skorstene, herunder valg af egnet undertag
samt brandsektionering. |
Avanceret |
3.H Fo.Tag |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
1 Lærlingen kan redegøre for sammenhængen mellem bygning og energiramme, konstruktion og u-værdi, materiale og lambda værdi. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
2 Lærlingen har kendskab til forskellige energikilders betydning for udførelsen af bygninger. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
3 Lærlingen kan redegøre for helhedsprincippet i forbindelse med energioptimering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
4 Lærlingen kan udføre opmåling og registrering af en mindre bygning til brug for energirenovering og -optimering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
5 Lærlingen har kendskab til eksisterende konstruktioners anvendelsesmuligheder i forbindelse med energirenovering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
6 Lærlingen kan udføre eksempler på konstruktioner, som anvendes ved energirenovering af den eksisterende bygningsmasse. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
7 Lærlingen kan udføre eksempler på konstruktioner, der opfylder krav til energirigtigt nybyggeri. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
8 Lærlingen kan anvende digitale værktøjer til
brug for eget arbejde med energireducerende konstruktioner, materialer
og teknikker. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
9 Lærlingen kan redegøre for samspillet mellem byrum, arkitektur, æstetik og energirenovering. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
10 Lærlingen kan redegøre for egne
arbejdsopgaver i forbindelse med energirenovering af den eksisterende
bygningsmasse og energioptimering af nybyggeri. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
11x Lærlingen kan, på baggrund af viden om
byrum, æstetik samt bæredygtighed planlægge, gennemføre og evaluere
energirenovering af eksisterende bygninger. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: |
12x Lærlingen kan på baggrund af viden om
miljø, energi og æstetik fremkomme med begrundede forslag til
energirigtige konstruktioner i nybyggeri. |
Avanceret / (x)Højniveau |
3.H Fo.Energi |