Kompetencemål hovedforløb Aug. 2024 - LUP 2025

Tilbage til Fagfordeling
Kompetencemål: 3. Hovedforløb
Byggeri og bæredygtigt samfund: 1 Lærlingen har forståelse for de officielle definitioner for bæredygtigt byggeri i Danmark, byggeriets bidrag til Danmarks CO2 regnskab og FN's verdensmål i hovedtræk. Rutineret 3.H
Byggeri og bæredygtigt samfund: 2 Lærlingen har kendskab til begrebet greenwashing. Rutineret 3.H
Byggeri og bæredygtigt samfund: 3 Lærlingen har kendskab til de klimapolitiske mål, og hvilken betydning de har for byggeriet nu og i fremtiden. Rutineret 3.H
Byggeri og bæredygtigt samfund: 4 Lærlingen kan gengive enkle eksempler på, hvilken betydning de sociale, politiske og teknologiske kræfter har for den aktuelle udvikling i bygge- og anlægsbranchen. Rutineret 3.H
Byggeri og bæredygtigt samfund: 5 Lærlingen har kendskab til konkrete eksempler på bæredygtigt byggeri og anlæg i det omgivende samfund. Rutineret 3.H
Byggeri og bæredygtigt samfund: 6 Lærlingen har kendskab til samarbejdsformer i virksomheden og på byggepladsen, herunder LEAN/Trimmet byggeri. Rutineret 3.H
Byggeri og bæredygtigt samfund: 7 Lærlingen har kendskab til den danske model, herunder overenskomster, det fagretslige system samt mulighederne for efteruddannelse og livslang læring. Rutineret 3.H
Byggeri og bæredygtigt samfund: 8 Lærlingen har kendskab til rettigheder og pligter i en uddannelses- og ansættelsesretslig sammenhæng. Rutineret 3.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og hensigtsmæssigt. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 2 Lærlingen kan ud fra identifikation og beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og -belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af arbejdsmiljøorganisation og -aktører. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres, forebygges og håndteres. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om seksuel chikane. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 6 Lærlingen kan overholde gældende regler og sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af forskellige opmuringsmaterialer. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Puds og overfladebehandling: 2 Lærlingen kan udføre udkast og grovpuds, under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Puds og overfladebehandling: 3 Udføre finpuds og filtsning under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Puds og overfladebehandling: 5 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget flisearbejde på gulv og væg, herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 3 Lærlingen kan udføre grundlæggende opmåling og opdeling af vægfelter til almindeligt forekommende flisearbejde Avanceret 1.H 2.H 3.H
Fliseteknik: 4 Lærlingen kan anvende grundlæggende matematik, herunder beregne og konstruere vinkler samt geometriske figurer, til brug for opsætning af fliser, friser og dekorationer Avanceret 1.H 2.H 3.H
Fliseteknik: 5  Lærlingen kan udføre vådrumssikring med egnede materialer efter gældende regler Avanceret 3.H 4.H
Fliseteknik: 6 Lærlingen kan anvende egnet klæb og fugemateriale til udførelse af flisearbejde på gulv og væg Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 7 Lærlingen kan anvende almindeligt forekommende materialer af keramik, glas og natursten til brug for flise og gulvarbejde Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 8 Lærlingen kan udføre mindre formgivnings- og designopgaver ved flisearbejde på gulv og væg ud fra tekniske og æstetiske krav Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 9  Lærlingen kan anvende værktøj til flisearbejde på gulv og væg samt skærende og slibende værktøj til bearbejdning af fliser i keramik, glas og natursten Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 10 Lærlingen kan udføre reparation af nye og gamle flise- og klinkeoverflader, herunder områder med vådrumssikring Avanceret 3.H
Gulvteknik: 1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget gulvarbejde herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. Avanceret 3.H 4.H 5.H
Gulvteknik: 2 Lærlingen kan udføre afsætning og nivellering til brug for gulvarbejde. Avanceret 3.H
Gulvteknik: 3 Lærlingen kan udføre opsætning af forskalling, armering, støbning og færdiggørelse af vådrumsbund efter gældende anvisning. Avanceret 3.H
Gulvteknik: 4 Lærlingen kan anvende materialer og værktøj til gulvarbejde samt udføre blanding af beton efter recept. Avanceret 1.H 3.H 4.H
Gulvteknik: 5 Lærlingen kan planlægge og udføre eksempler på gulvopbygning med radonsikring og overgang til fundament. Avanceret 3.H 4.H
Gulvteknik: 6 Lærlingen kan udføre slidlag med og uden fald. Avanceret 1.H 3.H 4.H
Gulvteknik: 7 Lærlingen kan vurdere, disponere og bearbejde gulvflader til brug for nedlægning af klinker og fliser. Avanceret 1.H 3.H 4.H 5.H
Gulvteknik: 9 Lærlingen kan udføre reparation af nye og gamle gulve, herunder reetablering af områder med vådrumssikring. Avanceret 3.H 4.H
Tegning: 1 Lærlingen kan vurdere og bearbejde almindeligt forekommende tegningsmateriale og arbejdsbeskrivelser. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Tegning: 3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning, snit og isometri. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Tegning: 4 Lærlingen kan udføre tegninger ved anvendelse af digitale tegne programmer. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Digitalt byggeri 1: 1 Lærlingen har kendskab til begreber og metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser, herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for undervisningens mål. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en computerarbejdsplads. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Systemstillads - jf. AT's uddannelseskrav: 1 Lærlingen kan efter endt uddannelse selvstændigt og i samarbejde med andre opstille, ændre og nedtage ramme-, enkeltsøjle og rulle- og bukkestilladser, således at Lærlingen kan arbejde med alle systemstilladser omfattet af uddannelseskravet i henhold til Arbejdstilsynets aktuelle gældende regler og bekendtgørelse om arbejde med systemstilladser højere end 3 meter. Stilladsarbejdet omfatter stilladsopstilling, som den fremgår af leverandørens brugervejledning og branchevejleding "Standardblade for Stilladser". Avanceret 3.H
Systemstillads - jf. AT's uddannelseskrav: 2 Lærlingen kan montere portalrammer, skærme, net, presenninger, konsoller, skakte, gitter, dragere, blindrum, elhejs, udvendige opgange, rør og koblinger samt redegøre for de foranstaltninger, der skal træffes. Avanceret 3.H
Murværk som dekoration: 1 Lærlingen kan identificere og beskrive murværk som dekorativt element igennem tiderne. Avanceret 3.H Fo.Mur
Murværk som dekoration: 2 Lærlingen kan planlægge, designe og udføre et murværk som kan betegnes som dekorativt murværk. Avanceret 3.H Fo.Mur
Murværk som dekoration: 3 Lærlingen kan bruge CAD program i designprocessen. Avanceret 3.H Fo.Mur
Murværk som dekoration: 4 Lærlingen kan konstruere mursten til smighjørner, samt udføre disse. Avanceret 3.H Fo.Mur
Murværk som dekoration: 5 Lærlingen kan anlægge og udføre rundt murværk. Avanceret 3.H Fo.Mur
Murværk som dekoration: 6 Lærlingen kan udføre transparent murværk. Avanceret 3.H Fo.Mur
Murværk som dekoration: 7 Lærlingen kan udføre kvalitetssikring af proces og produkt under modtagelse, udførelse og ved aflevering af særlig dekorativt murværk. Avanceret 3.H Fo.Mur
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 1 Lærlingen kan redegøre for konstruktioner og underlagsopbygningers betydning for udførelsen af flisearbejde. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 2 Lærlingen kan redegøre for den betydning, afløb og installationer har for udførelsen af flise- og vådrumsarbejde. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 3 Lærlingen kan redegøre for arbejdsprocesser i forbindelse med udførelse af fliser på gulv og væg i særligt belastede vådrumskonstruktioner. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 4 Lærlingen kan udføre underlag til flisearbejde på gulv og væg. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 5 Lærlingen kan udføre renovering af underlag forud for reparation af nye og gamle flise- og klinkeoverflader, herunder områder med vådrumssikring. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 6 Lærlingen kan udføre kvalitetssikring af proces og produkt under modtagelse, udførelse og ved aflevering af flise og.vådrumsarbejde. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 7x Lærlingen kan med baggrund i viden om basiskonstruktioner planlægge, gennemføre og evaluere det samlede projekts udførelse. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 8x Lærlingen kan udføre og vurdere konstruktions- og underlagsopbygninger med henblik på at udvikle/forbedre helhedsorienterede løsninger. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Fliseteknik, konstruktioner og underlag: 9x Lærlingen kan argumentere for og formidle projektets samlede processer og fremkomme med forslag til ændringer heri. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Flise
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 1 Lærlingen kan redegøre for stilperiodernes særlige kendetegn og konstruktioner. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 2 Lærlingen kan redegøre for den betydning arkitektoniske og æstetiske hensyn har for udførelsen af restaurerings- og renoveringsopgaver. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 3 Lærlingen kan redegøre for analyse og dokumentation, som ligger til grund for udførelse af vedligeholdelse og restaurering af bygningskulturarven. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 4 Lærlingen kan vælge materialer og teknikker til at udføre mindre opgaver i forbindelse med restaurering. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 5 Lærlingen kan vælge materialer og teknikker til at udføre mindre opgaver i forbindelse med renovering. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 6 Lærlingen kan udføre eksempler på stilelementer. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 7 Lærlingen kan redegøre for forhold omkring sikkerhed og arbejdsmiljø ved restaurerings- og renoveringsopgaver. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 8x Lærlingen kan, på baggrund af viden om stilperioder og bygningskulturarv at planlægge, gennemføre og evaluere mindre opgaver i forbindelse med renovering og restaurering. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Stilarter, æstetik og konstruktioner: 9x Lærlingen kan, med udgangspunkt i en mindre restaureringsopgave og på baggrund af viden om arbejdsteknikker og -principper at fremkomme med begrundede forslag til forbedringer af arbejdsprocessen. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Restaurering
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 1 Lærlingen kan vurdere, om taghældningen er egnet til et givent produkt. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 2 Lærlingen kan udmåle dækbredde og dæklængde iht. tagstensfabrikantens anvisninger. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 3 Lærlingen har kendskab tilbinding og lovgivning om binding af tagsten. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 4 Lærlingen kan vurdere anvendelse af teglstenstyper i forbindelse med solenergi. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 5 Lærlingen har kendskab til tagstenens benævnelser og forklare benævnelsernes anvendelse. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 6 Lærlingen kan planlægge og udmåle oplægning af tagsten, med og uden mørtel ved grater, skotrender og rygninger. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 7 Lærlingen kan vurdere om undertage er egnede og tætte i henhold til regler og lovgivning. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 8 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsprocesserne i forbindelse med modtagelse af materialer til tagarbejde herunder modtagekontrol, proceskontrol og slutkontrol. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 9 Lærlingen kan redegøre for tagets histeorie og funktion som klimaskærm, herunder opbygning af tag og undertage, samt konstruktive krav. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 10 Lærlingen kan ud fra en selvstændig vurdering, vælge den mest hensigtsmæssige tagtype i overensstemmelse med spær typer og stilarter. Avanceret 3.H Fo.Tag
Tag - histeorik, konstruktion og planlægning: 11 Lærlingen kan måle og planlægge oplægning af tag, opmuring af gavle og skorstene, herunder valg af egnet undertag samt brandsektionering. Avanceret 3.H Fo.Tag
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 1 Lærlingen kan redegøre for sammenhængen mellem bygning og energiramme, konstruktion og u-værdi, materiale og lambda værdi. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 2 Lærlingen har kendskab til forskellige energikilders betydning for udførelsen af bygninger. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 3 Lærlingen kan redegøre for helhedsprincippet i forbindelse med energioptimering. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 4 Lærlingen kan udføre opmåling og registrering af en mindre bygning til brug for energirenovering og -optimering. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 5 Lærlingen har kendskab til eksisterende konstruktioners anvendelsesmuligheder i forbindelse med energirenovering. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 6 Lærlingen kan udføre eksempler på konstruktioner, som anvendes ved energirenovering af den eksisterende bygningsmasse. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 7 Lærlingen kan udføre eksempler på konstruktioner, der opfylder krav til energirigtigt nybyggeri. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 8 Lærlingen kan anvende digitale værktøjer til brug for eget arbejde med energireducerende konstruktioner, materialer og teknikker. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 9 Lærlingen kan redegøre for samspillet mellem byrum, arkitektur, æstetik og energirenovering. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 10 Lærlingen kan redegøre for egne arbejdsopgaver i forbindelse med energirenovering af den eksisterende bygningsmasse og energioptimering af nybyggeri. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 11x Lærlingen kan, på baggrund af viden om byrum, æstetik samt bæredygtighed planlægge, gennemføre og evaluere energirenovering af eksisterende bygninger. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi
Bæredygtighed, energirenovering og -optimering: 12x Lærlingen kan på baggrund af viden om miljø, energi og æstetik fremkomme med begrundede forslag til energirigtige konstruktioner i nybyggeri. Avanceret / (x)Højniveau 3.H Fo.Energi

--  ©   Alle rettigheder tilhøre René Eriksen  --  Fri brug af materialet.  --  Materialet må ikke videresælges.  --