Kompetencemål hovedforløb Aug. 2024 - LUP 2025

Tilbage til Fagfordeling
Kompetencemål: 2. Hovedforløb
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 1 Lærlingen har kendskab til de væsentligste bæredygtighedscertificeringer og standarder og kan herudfra vurdere leverandørers angivelser og mærkningsordninger. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 2 Lærlingen har kendskab til, hvad der forstås ved bæredygtigt byggeri, herunder de grundlæggende principper for life-cycle assessment (LCA). Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 3 Lærlingen har forståelse for, hvordan spild og udskiftningen af forskellige materialer mv. påvirker resultatet af LCA'en. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 4 Lærlingen har forståelse for forskellige materialers miljø- og klimapåvirkning ud fra et livscyklusperspektiv. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 5 Lærlingen kan anvende digitale værktøjer til kvalitetssikring og dokumentation for eget arbejde, herunder materialeforbrug i forbindelse med bæredygtige og energirigtige konstruktioner. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 6 Lærlingen har forståelse for værdien af tværfaglig samarbejdskompetence og hvordan de forskellige fagligheder spiller sammen i forhold til at sikre bæredygtige og energirigtige løsninger. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 7 Lærlingen kan udvikle og fremstille en praktisk opgave der inddrager lærlingens erhvervsfaglige kompetencer i et bæredygtigt, energirigtigt og innovativt perspektiv. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 8 Lærlingen kan i samarbejde med andre, opstille og udvælge idéer til en fremstillingsopgave ved hjælp af en udvalgt idéudviklingsmetode samt opstille krav til den færdige opgave. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 9 Lærlingen kan anvende skitsering og kendte beregningsmetoder ved planlægning, udformning og konkretisering af fremstillingsopgavens udførelse. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 10 Lærlingen kan inddrage regler og krav til miljø, bæredygtighed og energioptimering i fremstillingsopgavens tilrettelæggelse og udførelse. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 11 Lærlingen kan udføre og anvende nødvendig dokumentation ved tilrettelæggelse og udførelse af fremstillingsopgaven. Rutineret 2.H
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: 12 Lærlingen kan vurdere den udførte fremstillingsopgave i forhold til de opstillede krav. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 1 Lærlingen kan foretage en enkel miljøvurdering (simpel LCA-beregning) af anvendte materialer. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 2 Lærlingen har kendskab til materialernes livscyklus. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 3 Lærlingen kan minimere affald og ressourceforbrug i forståelse for bæredygtighed. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 4 Lærlingen kan anvende metoder og teknikker, der tilgodeser bæredygtigt byggeri samt være opdateret på og kunne anvende nye og alternative materialer. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 5 Lærlingen har forståelse for betydningen af sortering af affald fra genanvendelige materialer ( ler, kalk, tegl, fliser m.v.). Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 6 Lærlingen har kendskab til de mest gængse materialeegenskaber i murerfaget. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 7 Lærlingen kan arbejde med forskellige kalkmaterialer mørtelblandinger med og uden brug af cement og arbejde med dertil hørende materialer som fx fæhår, værk, hamp og hør. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 8 Lærlingen kan anvende lermørtel til opmuring/limning af lersten. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 9 Lærlingen kan anvende kalkmørtel til opmuring af lersten. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 10 Lærlingen kan fremstille og sammensætte forskellige mørteltyper (kalk- og lermørtel). Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 11 Lærlingen kan planlægge og vurdere pudsearbejde og overfladebehandling med lermørtel, hensigtsmæssigt under hensyn til tid, materialer, værktøj, arbejdsmiljø og håndtering af bygningsaffald. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 12 Lærlingen kan udføre lerpuds i flere lag under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og afslutning med finishpuds. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 13 Lærlingen kan udføre reparation af lerpuds. Rutineret 2.H
Grøn materialelære: 14 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Rutineret 2.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og hensigtsmæssigt. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 2 Lærlingen kan ud fra identifikation og beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og -belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af arbejdsmiljøorganisation og -aktører. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres, forebygges og håndteres. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om seksuel chikane. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 6 Lærlingen kan overholde gældende regler og sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af forskellige opmuringsmaterialer. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Puds og overfladebehandling: 2 Lærlingen kan udføre udkast og grovpuds, under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Puds og overfladebehandling: 3 Udføre finpuds og filtsning under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Puds og overfladebehandling: 5 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget flisearbejde på gulv og væg, herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 3 Lærlingen kan udføre grundlæggende opmåling og opdeling af vægfelter til almindeligt forekommende flisearbejde Avanceret 1.H 2.H 3.H
Fliseteknik: 4 Lærlingen kan anvende grundlæggende matematik, herunder beregne og konstruere vinkler samt geometriske figurer, til brug for opsætning af fliser, friser og dekorationer Avanceret 1.H 2.H 3.H
Fliseteknik: 6 Lærlingen kan anvende egnet klæb og fugemateriale til udførelse af flisearbejde på gulv og væg Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 7 Lærlingen kan anvende almindeligt forekommende materialer af keramik, glas og natursten til brug for flise og gulvarbejde Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 8 Lærlingen kan udføre mindre formgivnings- og designopgaver ved flisearbejde på gulv og væg ud fra tekniske og æstetiske krav Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 9  Lærlingen kan anvende værktøj til flisearbejde på gulv og væg samt skærende og slibende værktøj til bearbejdning af fliser i keramik, glas og natursten Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Tegning: 1 Lærlingen kan vurdere og bearbejde almindeligt forekommende tegningsmateriale og arbejdsbeskrivelser. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Tegning: 3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning, snit og isometri. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Tegning: 4 Lærlingen kan udføre tegninger ved anvendelse af digitale tegne programmer. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Digitalt byggeri 1: 1 Lærlingen har kendskab til begreber og metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser, herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for undervisningens mål. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en computerarbejdsplads. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H

--  ©   Alle rettigheder tilhøre René Eriksen  --  Fri brug af materialet.  --  Materialet må ikke videresælges.  --