Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
1 Lærlingen har kendskab til de væsentligste
bæredygtighedscertificeringer og standarder og kan herudfra vurdere
leverandørers angivelser og mærkningsordninger. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
2 Lærlingen har kendskab til, hvad der forstås ved bæredygtigt byggeri, herunder de grundlæggende principper for life-cycle
assessment (LCA). |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
3 Lærlingen har forståelse for, hvordan spild og udskiftningen af forskellige materialer mv. påvirker resultatet af LCA'en. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
4 Lærlingen har forståelse for forskellige materialers miljø- og klimapåvirkning ud fra et livscyklusperspektiv. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
5 Lærlingen kan anvende digitale værktøjer til
kvalitetssikring og dokumentation for eget arbejde, herunder
materialeforbrug i forbindelse med bæredygtige og energirigtige
konstruktioner. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
6 Lærlingen har forståelse for værdien af
tværfaglig samarbejdskompetence og hvordan de forskellige fagligheder
spiller sammen i forhold til at sikre bæredygtige og energirigtige
løsninger. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
7 Lærlingen kan udvikle og fremstille en
praktisk opgave der inddrager lærlingens erhvervsfaglige kompetencer i
et bæredygtigt, energirigtigt og innovativt perspektiv. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
8 Lærlingen kan i samarbejde med andre,
opstille og udvælge idéer til en fremstillingsopgave ved hjælp af en
udvalgt idéudviklingsmetode samt opstille krav til den færdige opgave. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
9 Lærlingen kan anvende skitsering og kendte
beregningsmetoder ved planlægning, udformning og konkretisering af
fremstillingsopgavens udførelse. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
10 Lærlingen kan inddrage regler og krav til
miljø, bæredygtighed og energioptimering i fremstillingsopgavens
tilrettelæggelse og udførelse. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
11 Lærlingen kan udføre og anvende nødvendig dokumentation ved tilrettelæggelse og udførelse af fremstillingsopgaven. |
Rutineret |
2.H |
Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse: |
12 Lærlingen kan vurdere den udførte fremstillingsopgave i forhold til de opstillede krav. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
1 Lærlingen kan foretage en enkel miljøvurdering (simpel LCA-beregning) af anvendte materialer. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
2 Lærlingen har kendskab til materialernes livscyklus. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
3 Lærlingen kan minimere affald og ressourceforbrug i forståelse for bæredygtighed. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
4 Lærlingen kan anvende metoder og teknikker, der tilgodeser bæredygtigt byggeri samt være opdateret på og kunne
anvende nye og alternative materialer. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
5 Lærlingen har forståelse for betydningen af
sortering af affald fra genanvendelige materialer ( ler, kalk, tegl,
fliser m.v.). |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
6 Lærlingen har kendskab til de mest gængse materialeegenskaber i murerfaget. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
7 Lærlingen kan arbejde med forskellige kalkmaterialer mørtelblandinger med og uden brug af cement og arbejde med dertil
hørende materialer som fx fæhår, værk, hamp og hør. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
8 Lærlingen kan anvende lermørtel til opmuring/limning af lersten. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
9 Lærlingen kan anvende kalkmørtel til opmuring af lersten. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
10 Lærlingen kan fremstille og sammensætte forskellige mørteltyper (kalk- og lermørtel). |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
11 Lærlingen kan planlægge og vurdere pudsearbejde og overfladebehandling med lermørtel, hensigtsmæssigt under hensyn til
tid, materialer, værktøj, arbejdsmiljø og håndtering af bygningsaffald. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
12 Lærlingen kan udføre lerpuds i flere lag under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og afslutning med finishpuds. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
13 Lærlingen kan udføre reparation af lerpuds. |
Rutineret |
2.H |
Grøn materialelære: |
14 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Rutineret |
2.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i
forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og
hensigtsmæssigt. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
2 Lærlingen kan ud fra identifikation og
beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper
for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og
-belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan
arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af
arbejdsmiljøorganisation og -aktører. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om
begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres,
forebygges og håndteres. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Byggeri og arbejdsmiljø: |
9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om
seksuel chikane. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
6 Lærlingen kan overholde gældende regler og
sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af
forskellige opmuringsmaterialer. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Murerteknik: |
10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Puds og overfladebehandling: |
2 Lærlingen kan udføre udkast og grovpuds,
under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af
forudgående behandling. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Puds og overfladebehandling: |
3 Udføre finpuds og filtsning under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Puds og overfladebehandling: |
5 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre
eget flisearbejde på gulv og væg, herunder inddrage hensyn til sikkerhed
og arbejdsmiljø. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
3 Lærlingen kan udføre grundlæggende opmåling og opdeling af vægfelter til almindeligt forekommende flisearbejde |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H |
Fliseteknik: |
4 Lærlingen kan anvende grundlæggende
matematik, herunder beregne og konstruere vinkler samt geometriske
figurer, til brug for opsætning af fliser, friser og dekorationer |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H |
Fliseteknik: |
6 Lærlingen kan anvende egnet klæb og fugemateriale til udførelse af flisearbejde på gulv og væg |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
7 Lærlingen kan anvende almindeligt forekommende materialer af keramik, glas og natursten til brug for flise og gulvarbejde |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
8 Lærlingen kan udføre mindre formgivnings- og
designopgaver ved flisearbejde på gulv og væg ud fra tekniske og
æstetiske krav |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Fliseteknik: |
9 Lærlingen kan anvende værktøj til
flisearbejde på gulv og væg samt skærende og slibende værktøj til
bearbejdning af fliser i keramik, glas og natursten |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Tegning: |
1 Lærlingen kan vurdere og bearbejde almindeligt forekommende tegningsmateriale og arbejdsbeskrivelser. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Tegning: |
3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige
tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og
konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning,
snit og isometri. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Tegning: |
4 Lærlingen kan udføre tegninger ved anvendelse af digitale tegne programmer. |
Avanceret |
1.H 2.H 3.H 4.H |
Digitalt byggeri 1: |
1 Lærlingen har kendskab til begreber og
metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser,
herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i
informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt
forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er
nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for
undervisningens mål. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav
til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en
computerarbejdsplads. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |
Digitalt byggeri 1: |
8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. |
Rutineret |
1.H 2.H 3.H 4.H 5.H |