Kompetencemål hovedforløb Aug. 2024 - LUP 2025

Tilbage til Fagfordeling
Kompetencemål: 1. Hovedforløb
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 1 Lærlingen kan foretage funktionel planlægning og indretning af en mindre byggeplads under hensyntagen til velfærdsordninger, adgangsveje, afskærmninger, affaldssortering og vejrligsforanstaltninger. Rutineret 1.H
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 2 Lærlingen kan under normal arbejdsindsats sikre, at vejrlig ikke kan volde skade på materialer og konstruktioner før, under eller efter arbejdets udførelse. Rutineret 1.H
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 3 Lærlingen kan i kendte situationer indsamle, sortere og bortskaffe affald fra mindre byggepladser under hensyn til love og regler samt ud fra ressource-, bæredygtigheds- og økonomiske betragtninger Rutineret 1.H
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 4 Lærlingen kan i kendte situationer foretage vurdering af korrekt håndtering, sortering og genanvendelse af byggeaffald. Rutineret 1.H
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 5 Lærlingen kan i kendte situationer vurdere behov for tilkaldelse af særligt uddannet personale til håndtering af person- og miljøfarligt bygge- og anlægsaffald. Rutineret 1.H
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 6 Lærlingen kan finde og anvende relevante branchevejledninger. Rutineret 1.H
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 7 Lærlingen kan minimere energiforbruget på byggepladsen gennem indretning og adfærd. Rutineret 1.H
Byggepladsindretning og affaldshåndtering: 8 Lærlingen kan genbruge og genanvende materialer og vurdere materialet i forhold til affaldshierarkiet. Rutineret 1.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 1 Lærlingen kan tilrettelægge arbejdsopgaver i forhold til arbejdsmiljøet, så de udføres både forsvarligt og hensigtsmæssigt. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 2 Lærlingen kan ud fra identifikation og beskrivelse af årsager til problemer i arbejdsmiljøet anvende principper for almindelige forebyggelse til at undgå arbejdsskader og -belastninger, herunder gøre brug af arbejdspladsbrugsanvisninger. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 4 Lærlingen kan forholde sig til, hvordan arbejdsmiljøproblemer kan løses eller forebygges ved brug af arbejdsmiljøorganisation og -aktører. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 6 Lærlingen har kendskab til formålet med en sikkerhedsrundering samt kendskab til de almindeligste runderingsmetoder. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 7 Lærlingen kan deltage i drøftelser om psykisk arbejdsmiljø og sociale forhold på arbejdspladsen. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 8 Lærlingen kan deltage i drøftelser om begrebet seksuel chikane, og hvordan seksuel chikane kan identificeres, forebygges og håndteres. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Byggeri og arbejdsmiljø: 9 Lærlingen kan referere egne rettigheder i uddannelses- og ansættelsesforhold i forhold til gældende love og regler om seksuel chikane. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 1 Lærlingen kan planlægge, mængdeberegne og kvalitetssikre eget murearbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 2 Lærlingen kan udføre anlæg efter tegning ud fra de almindeligt forekommende forbandter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 3 Lærlingen kan udføre almindelige grundlæggende murværkskonstruktioner med tegl-, porebeton- og letklinkerprodukter. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 4 Lærlingen kan udføre og begrunde anvendelsen af, trykkede fuger og skrabefuger. Avanceret 1.H
Murerteknik: 5 Lærlingen kan anvende rensemidler til rensning af murværk. Avanceret 1.H
Murerteknik: 6 Lærlingen kan overholde gældende regler og sikkerhedsforskrifter i forbindelse med anvendelse og bearbejdning af forskellige opmuringsmaterialer. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 7 Lærlingen kan kommunikere om mureteknik under anvendelse af fagets terminologi. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 8 Lærlingen kan søge relevant information om murværkskonstruktioner under anvendelse af elektroniske medier. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 9 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 10 Lærlingen kan udføre grundlæggende tegninger af murværkskonstruktioner under anvendelse af et CAD-program. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Murerteknik: 12 Lærlingen kan til brug for afsætning og nivellering ved almindeligt forekommende højdeafsætninger og fladenivellement opstille og anvende forskellige typer af relevante nivelleringsinstrumenter. Avanceret 1.H
Murerteknik: 13 Lærlingen kan ud fra udførte nivelleringer føre en målebog og udregne koter. Avanceret 1.H
Murerteknik: 14 Lærlingen kan medvirke ved opmåling og afsætning af produktionsemne i terræn. Avanceret 1.H
Puds og overfladebehandling: 2 Lærlingen kan udføre udkast og grovpuds, under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Puds og overfladebehandling: 3 Udføre finpuds og filtsning under hensyntagen til underlagets beskaffenhed og nødvendigheden af forudgående behandling. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Puds og overfladebehandling: 5 Lærlingen kan kvalitetssikre det færdige arbejde. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 1 Lærlingen kan planlægge og kvalitetssikre eget flisearbejde på gulv og væg, herunder inddrage hensyn til sikkerhed og arbejdsmiljø. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 3 Lærlingen kan udføre grundlæggende opmåling og opdeling af vægfelter til almindeligt forekommende flisearbejde Avanceret 1.H 2.H 3.H
Fliseteknik: 4 Lærlingen kan anvende grundlæggende matematik, herunder beregne og konstruere vinkler samt geometriske figurer, til brug for opsætning af fliser, friser og dekorationer Avanceret 1.H 2.H 3.H
Fliseteknik: 6 Lærlingen kan anvende egnet klæb og fugemateriale til udførelse af flisearbejde på gulv og væg Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 7 Lærlingen kan anvende almindeligt forekommende materialer af keramik, glas og natursten til brug for flise og gulvarbejde Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 8 Lærlingen kan udføre mindre formgivnings- og designopgaver ved flisearbejde på gulv og væg ud fra tekniske og æstetiske krav Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Fliseteknik: 9  Lærlingen kan anvende værktøj til flisearbejde på gulv og væg samt skærende og slibende værktøj til bearbejdning af fliser i keramik, glas og natursten Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Gulvteknik: 4 Lærlingen kan anvende materialer og værktøj til gulvarbejde samt udføre blanding af beton efter recept. Avanceret 1.H 3.H 4.H
Gulvteknik: 6 Lærlingen kan udføre slidlag med og uden fald. Avanceret 1.H 3.H 4.H
Gulvteknik: 7 Lærlingen kan vurdere, disponere og bearbejde gulvflader til brug for nedlægning af klinker og fliser. Avanceret 1.H 3.H 4.H 5.H
Gulvteknik: 8 Lærlingen kan udføre indstøbning af afløb, rørføringer, kloaker og installationer i gulvopbygninger. Avanceret 1.H
Tegning: 1 Lærlingen kan vurdere og bearbejde almindeligt forekommende tegningsmateriale og arbejdsbeskrivelser. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Tegning: 3 Lærlingen kan udføre tegning i forskellige tegningsformer i målestoksforhold i relation til bygnings- og konstruktionstegninger, herunder dobbelt retvinklet projektionstegning, snit og isometri. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Tegning: 4 Lærlingen kan udføre tegninger ved anvendelse af digitale tegne programmer. Avanceret 1.H 2.H 3.H 4.H
Digitalt byggeri 1: 1 Lærlingen har kendskab til begreber og metoder, der er nødvendige for digital kommunikation på byggepladser, herunder overordnede begreber i det digitale byggeri. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 2 Lærlingen kan udarbejde produktionskort i forbindelse med praktiske opgaver. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 3 Lærlingen kan anvende elektronisk kommunikation og informationsindsamling på grundlæggende niveau. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 4 Lærlingen kan betjene generelle funktioner i informationsteknologiske værktøjer til tekst- og talbehandling samt forstå nytteværdien af brugen af disse IT-værktøjer i byggeriet. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 6 Lærlingen forstår begreber og metoder, der er nødvendige for anvendelse af computere til opgaveløsning inden for undervisningens mål. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 7 Lærlingen kan redegøre for de generelle krav til arbejdsmiljø i forbindelse med indretning og anvendelse af en computerarbejdsplads. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H
Digitalt byggeri 1: 8 Lærlingen har kendskab til metoder for sikring af data tab og generel it sikkerhed, herunder backup. Rutineret 1.H 2.H 3.H 4.H 5.H

--  ©   Alle rettigheder tilhøre René Eriksen  --  Fri brug af materialet.  --  Materialet må ikke videresælges.  --